Reviews (in Norwegian).

Here are some reviews that I wrote for the Norwegian site musikknyheter.no the last couple of weeks.

It's in Norwegian though. Dig in.

Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
(Bad Seed Ltd.)

Å si at døden og det mørke og dystre er ukjent territorie for Nick Cave & Bad Seeds ville være å beint fram lyve, men likevel så treffer det litt ekstra når man vet hva Nick Cave har opplevd dette siste året.Skeleton Tree handler ikke eksplisitt om døden, men det handler mye om sorg, og selve oppbyggingen av albumet rent musikalsk tar deg med på en reise gjennom en persons sorg.

Selve låtoppbyggingen og låtstrukturen er som vi kjenner fra forrige album, Push the Sky Away, preget av lydtepper av stemningsfulle synther og forsiktige monotone rytmer (i de låtene det hele tatt er en tradisjonell rytmeseksjon). Pianoet gir fra seg små melodilinjer, som gir litt lys inn i de mørke og dystre lydlandskapene. Cave, mere messer enn han synger her, spesielt i åpningssporet Jesus Alone. Det er heller ikke så mye av tradisjonelle melodilinjer i den vokale fraseringen – de sterke tekstene gir ikke nødvendigvis en entydig mening, og de leveres mer som dikt over the Bad Seeds sine lydlandskaper enn som tradisjonelle sanger. Dette snakker Nick Cave også en del om i dokumentaren Once More With Feeling, som i stor grad henger sammen med dette albumet.

Det er vanskelig å ikke tolke albumet som veldig personlig. Nick Cave mistet sønnen sin i juli 2015, og selv om dette albumet var påbegynt da, så er det vanskelig å si om vi ville fått det samme albumet uten denne hendelsen. Skeleton Tree er et album som er svært mektig, og det føles viktig, ektefølt og svært personlig. Det gjør vondt å høre hvor sår og gammel Nick Cave høres ut i Girl in Amber eller I Need You. Samtidig er det sårt på den fine måten, dette er ekte følelser – dette er ikke en artist som har ikledd seg en rolle. Musikalsk så går reisen fra det helt monotone og mørke i Jesus Alone til det gradvis mer melodiske i de avsluttende Distant Sky og Skeleton Tree som gir albumet små glimt av lys og håp.

Skeleton Tree er et album som må høres i sin helhet, det er et stykke musikk som griper deg og skaper et eget univers. Det er tungt, trist og mektig. Dette er et stykke kunst som treffer deg i magen, og som gjør litt vondt.