Brown Horse | Reservoir

 

Brown Horse - Reservoir

(Loose, 2024)

Debuten til Brown Horse, Reservoir, kom ut den 19. januar i år. På den drøye måneden albumet har vært ute så har det rukket å bli en favoritt hjemme hos meg. Fra første lytt hvor jeg var mer enn skeptisk. Fikk ikke vokalen til å sitte, fikk ikke låtene til å sitte. Etter to - tre gjennomlyttinger til så satt det som en kule. Som en venn av meg sa - det er som en blanding av Adrienne Lenker og Jason Molina. Kanskje enda mer som deres respektive band, Big Thief og Magnolia Electric Co. Brown Horse låter som om de skulle vært et amerikansk band fra slutten av nitti-tallet. Det er ingen tvil om at de har sittet i Norwich(!!) og hørt på band som Son Volt, Silver Jews, allerede nevnte Magnolia Electric Co. og ikke minst Neil Young. At bandet er fra Norwich tror jeg ingen ville ha gjettet.


Bandet startet som en folk-trio som reiste rundt å spilte gamle folk låter, Michael Hurley-covere og noen egenkomponerte på puber i rundt om i England. Etter pandemien utvidet de trioen til bandet de er i dag og beveget seg mer over i et country-rock, americana-landskap. Det kan definitivt høres som et riktig valg. Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å få med meg konserten de nettopp gjorde på JohnDee, men jeg vil tro at de er et mer enn habilt live-orkester. En meget sterk debut som jeg tror vil bli stående igjen som et av årets beste album når det skal oppsummeres i desember.

Låter å sjekke ut: Paul Gilley, Sunfisher og Silver Bullit

Stian F. Svehagen

Comments